The Day I Became A Woman
Marzieh Meshkini (2000)
The Day I Became a Woman (Persian: Roozi ke zan shodam),
Marzieh Meshkini (2000)
The Day I Became a Woman (Persian: Roozi ke zan shodam),
is a 2000 award-winning Iranian drama film
directed by Marzieh Meshkini.
It tells three stories, each depicting a different stage
in the lives of Iranian women.
It premièred at the 2000 Venice Film Festival
and won several festival awards during 2000.
Critical response was positive with some calling it "Felliniesque".
The film tells three different stories
about women struggling for identity in Iran.
1 Hava is a young girl who, on her ninth birthday, is told by her mother and grandmother that she has become a woman. She may no longer play with her best friend, a boy, and must wear a chador when outside the home. Deciding that Hava was born in the middle of the day, her mother decides to let her postpone her fate until noon. Hava plays with her friend, waiting for the shadow to disappear from a stick pushed upright into the ground.
2 Ahoo is a married woman who is taking part in a cycling race. Ahead of the rest, Ahoo is pursued by her husband on horseback. He tries to persuade her to stop cycling and come home, and then threatens her with divorce. When Ahoo defiantly continues cycling, her husband brings a mullah who divorces them. Later, tribal superiors and male family members come to stop Ahoo as she tries to escape the social constraints of being a woman.
3 Hoora is an elderly widow who has recently inherited a great deal of money. She decides to buy all of the material possessions she has ever wanted, but could not have while she was married. She ties strings to her fingers to remind her what to buy, and hires several young boys to help her. They take her and her new belongings to the beach. As she floats out to a waiting ship, seemingly free from the bonds of womanhood, she is watched by two of the young women from the bicycle race, and Hava, now wearing her chador.
Η ταινία εξετάζει τρεις γενιές γυναικών
μέσα από τρείς διαφορετικές ιστορίες.
Το πρώτο επεισόδιο αφηγείται την ιστορία της μικρής Χαβά.
Την ημέρα των ένατων γενεθλίων της, η μητέρα της της λέει ότι,
τώρα που έγινε γυναίκα, είναι αμάρτημα να βγει από το σπίτι
και να παίξει με τα αγοράκια. Το κοριτσάκι κλαίει και επιμένει να βγει,
ώσπου η γιαγιά της επισημαίνει το γεγονός ότι η Χαβά γεννήθηκε μεσημέρι και,
επομένως μπορεί να βγει για λίγο ακόμα από το σπίτι.
Το δεύτερο επεισόδιο έχει ως θέμα έναν ποδηλατικό αγώνα κοριτσιών.
Η οικογένεια της Αχού ,του κοριτσιού που έρχεται πρώτο, της θυμίζει,
όλο και πιο επίμονα και απειλητικά, ότι, αν συνεχίσει αυτό το άθλημα,
θα τη διώξουν από το σπίτι.
Το τρίτο επεισόδιο ξεκινά σε μια αίθουσα αεροδρομίου, όπου η Χούρα ,
μια γριούλα σε αναπηρικό καροτσάκι περιφέρεται,
αγοράζοντας όλα όσα δεν μπόρεσε να αποκτήσει στη ζωή της:
ψυγείο, τηλεόραση, πλυντήριο πιάτων και σίδερο.
Ο Ιρανικός κινηματογράφος τα τελευταία χρονία έχει δώσει σημαντικές ταινίες. Σκηνοθετημένη από μια γυναίκα, την Μαρζιγιέ Μεσκινί, η ταινία αυτή προσπαθεί να σχολιάσει την θέση της γυναίκας στο Ιραν του σήμερα, μια θέση διόλου εύκολη.
Το "The Day I Became A Woman" είναι μια ακόμη ποιητική ταινία,
πολύ διαφορετική από αυτές που μας έχει συνηθίσει το Hollywood
και σίγουρα μια ταινία που αξίζει την προσοχή μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου